:: Sepatah Dua ::


ShoutMix chat widget

SEDIKIT PERKONGSIAN

Berkenaan tatabahasa dan penggunaanya...

Saya seorang yang agak mengambil berat tentang penggunaan tatabahasa, kerana saya sangat menyintai bahasa...

Berikut adalah persoalan (bertarikh 21 April 2009) yang pernah saya ajukan kepada pihak DBP berkenaan penggunaan beberapa perkataan... (scroll ke bawah)


Soalan :

1- Penggunaan perkataan DENGAN & DAN…

*Bolehkah perkataan DENGAN & DAN digunakan pada permulaan ayat?


2- Penggunaan justeru

*Justeru atau justeru itu…. Yang manakah lebih tepat penggunaannya?


3- Oleh yang demikian

• Oleh yang demikian atau oleh hal yang demikian, yang sesuai digunakan?


4- Bersama dan bersama-sama

Saya bersama Ali pada ketika ini. • Saya bersama-sama dengan Ali pada ketika ini

*Adakah ayat yang digunakan tersebut betul, dan apakah perbezaan antara kedua-duanya?


Jawapan :

1. Dengan boleh digunakan di permulaan ayat, contohnya: Dengan hormatnya dimaklumkan bahawa ..., manakala dan berfungsi untuk menghubungkan dua klausa atau lebih, oleh itu dan tidak digunakan di permulaan ayat.

2. Penggunaan yang lebih tepat ialah justeru.

3. Penggunaan yang paling sesuai ialah oleh yang demikian.

4. Yang paling tepat ialah bersama dengan atau bersama-sama.


*Penggunaan ini juga saya mengambil kira mengenai apa yang telah diajarkan guru Bahasa Melayu saya ketika tingkatan 5.... Sekiranya anda mempunyai informasi atau komentar silalah ajukan kepada saya. Sekian, terima kasih.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

.:: Followers ::.