:: Sepatah Dua ::


ShoutMix chat widget

Teknik, Skill, Kemahiran; Multiple ID, Celik IT

Kemahiran saya dalam meneliti/memperbaiki sesuatu kebanyakannya bukanlah hasil tutorial 100% di dalam kelas. Tapi, berbekalkan ilmu yang pernah dipelajari, ditambah dengan minat, itu yang menjadikan saya sedikit berkebolehan dalam membaiki peralatan-peralatan selain atau yang berkaitan komputer.
Sedikit sahaja. Masih banyak lagi yang belum diketahui dan dipelajari.

Bagaimana minat ini boleh timbul? Ianya hasil dari melihat abang yang rajin membaiki atau menggodek (kata orang Perak). Bukan taasub dengan abang, tapi semenjak kecil beliaulah kawan saya, yang juga idola saya. (banyak untuk diceritakan tentangnya). Kebanyakannya saya godek sendiri. Komputer, plug, mesin, dan lain-lain. Sebab minat. Saya seorang yang sukakan sesuatu yang mencabar. Bukan disebabkan belajar subjek Mabadik Kahraba'. =)

Kelakar juga.

Sedikit tentang subjek Mabadik Kahraba'. Apa yang dipelajari tentang subjek ini adalah asas yang sangat-sangat asas mengenai elektrik. Seperti yang dipelajari dalam subjek Kemahiran Hidup. Bukunya nipis, masa belajar hanya 30 minit (mengikut guru yang mengajar saya). Peperiksaan cuma 10 minit.

(Jauh lari dari tajuk pulak! =D)


Multiple ID, Celik IT

Pernah satu masa dahulu, semasa menuntut di KIDR, ada senior yang tidak tahu bagaimana memasang pendrive atau setengah orang memanggilnya thumb drive. Bukan memperlekeh, cuma sedikit terkejut. Tak pasal-pasal ustaz (pensyarah) memanggil saya 'technician' kerana mahu menyuruh saya memasang untuk presentation. hehe..

*******************************************************************************************

Mungkin ada yang tak tau macam mana nak pasang Yahoo! Messenger lebih dari satu ID. Sebelum ini ramai juga yang minta untuk berikan perisian multiple ID Yahoo! Messenger untuk diinstall. Tapi, cara ini sudah tidak praktikal lagi kerana tidak dapat dipasang di komputer-komputer mereka yang meminta (tidak tahu sebabnya). Carian demi carian akhirnya saya terjumpa cara-cara untuk membuatnya. (lihat bawah)

Berinisiatifkan ini juga, terdetik untuk saya menulis satu entri mengenai multiple ID ini.

Ok! Ini dia cara-cara untuk memasang atau untuk setting bagi mendapatkan multiple ID Yahoo! Messenger

Anda boleh login dua atau lebih ID dalam satu Yahoo Messenger tanpa perlu perisian tambahan.

Sila ikut langkah-langkah di bawah ini :

1) – Pergi ke “START“,klik “run” dan taip “regedit“.
2) – klik
OK
3) – klik
HKEY_CURRENT_USER >>> Software >>> Yahoo >>> pager >>> Test
4) – Kemudian klik kanan folder “
Test” dan pilih new >>> DWORD value

5) – Namakan fail yang anda buat tadi kepada “Plural
6) – Double klik atas fail “Plural”, pilih
Decimal, manakala dalam kotak value data letakkan no 1, lihat gambarajah ini :

Siap!..restart yahoo messenger anda dan login, untuk login ID kedua, klik sahaja icon Yahoo Messenger dan login. Lihat gambar di bawah ini, saya telah login tiga ID Yahoo Messenger dalam satu komputer.

Selamat Mencuba!..:-)


Boleh layari lain-lain maklumat lagi di sini --> SUMBER


disediakan oleh ~ReM~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

.:: Followers ::.