:: Sepatah Dua ::


ShoutMix chat widget

COKLAT 3............. > Tentang Coklat <

10 perkara perlu tahu mengenai coklat

1- Coklat TIDAK menyebabkan gigi rosak.

SATU kajian yang dijalankan Universiti Osaka, Jepun mendapati koko mengandungi agen antibakteria yang menghalang kerosakan gigi. Bagaimanapun, kandungan gula dalam coklat menjejaskan fungsi agen ini sekali gus menyebabkan kerosakan gigi.

2- Coklat TIDAK merangsang pertumbuhan jerawat.

PENYELIDIK Fakulti Perubatan Pennsylvania dan US Naval Academy menyebut pengambilan coklat tulen tidak menyebabkan jerawat atau memberi apa-apa kesan kepada keadaan kulit. Malah, kebanyakan doktor percaya jerawat tidak mempunyai sebarang kaitan dengan corak pemakanan. Bagaimanapun, masalah jerawat boleh berlaku jika coklat itu mengandungi susu.

3- Kandungan kafein dalam coklat tidak menyebabkan rasa resah.

KOKO mengandungi bahan perangsang seperti kafein dan theobromine tetapi dalam kuantiti yang kecil dan semakin berkurang ketika proses penghasilan coklat. Kajian mendapati 1 auns (28.3 gram) coklat pahit mengandungi 5 ke 10 miligram (mg) kafein dan 10 mg kafein pada 170 mililiter (ml) cawan koko berbanding 100-150 mg kafein dalam 220 ml cawan kopi. Anda perlu makan lebih daripada sedozen coklat untuk mendapatkan jumlah kafein yang sama dengan secawan kopi. Satu kajian lagi mendapati, bau coklat boleh mewujudkan rasa tenang (menerusi rangsangan gelombang theta pada otak).

4- Coklat TIDAK menyebabkan kepala pening.

TIADA bukti kukuh bagi menyokong pendapat ini. Bagaimanapun, ada kajian berpendapat coklat merangsang pening kepala, terutama pesakit migrain.

5- Coklat TIDAK meningkatkan paras kolesterol.

KAJIAN oleh Mayo Clinic mendapati coklat mengandungi asid stearik, sejenis lemak neutral yang tidak menyebabkan peningkatan kolesterol tidak sihat (LDL). Malah, lemak koko dalam coklat mengandungi asid oleik, sejenis lemak mono tak tepu, yang juga ditemui pada minyak zaitun. Ia sebenarnya meningkatkan kandungan lemak sihat yang diperlukan badan (HDL).

6 Coklat BUKAN makanan yang tidak menyihatkan.

COKLAT mengandungi pelbagai khasiat walaupun dalam kuantiti yang kecil. Sekeping coklat susu (1.5 auns (42.45 gram)) mengandungi 3 gram (g) protein; 15 peratus daripada jumlah pengambilan harian riboflavin; 9 peratus kalsium dan 7 peratus zat besi.

7- Coklat TIDAK mengawal tingkah laku dan mood.

PENYELIDIK di Neurosciences Institute, San Diego, California melaporkan coklat mengandungi bahan yang mengawal mood atau tingkah laku seseorang.

Bahan ini dikatakan memberi kesan seperti marijuana, yang merangsang tindak balas fizikal dan psikologi. Bagaimanapun, kandungan bahan dalam coklat adalah kecil dan tidak menyebabkan tindak balas berkenaan kecuali jika ia coklat dimakan berlebihan - melebihi 25 paun (11 kilogram) coklat sekali makan. Bahan ini juga tidak menyebabkan seseorang ketagihan coklat.

8- Coklat TIDAK merangsang penyakit jantung.

KAJIAN Mayo Clinic, University of California, University of Scranton dan Pennsylvania State University menunjukkan coklat mengandungi bahan kimia, flavonoid, yang meningkatkan kesihatan kardiovaskular. Ia juga bertindak sebagai antioksidan yang menghalang atau melambatkan kerosakan sel dan tisu badan.

9- Coklat TIDAK memburukkan keadaan batuk.

RAMAI percaya coklat tidak baik untuk mereka yang batuk. Hakikatnya, coklat berkesan untuk menghalang batuk yang berterusan. Theobromine dalam coklat didapati lebih berkesan daripada codeine, ubat batuk yang paling popular ketika ini. Coklat juga didapati melega dan melembapkan tekak.

10- Coklat TIDAK menyebabkan barah.

COKLAT adalah antara makanan yang mempunyai kandungan plumbum paling tinggi. Bagaimanapun, Pihak Berkuasa Makanan dan Dadah Amerika Syarikat menyebut kandungan plumbum dalam coklat amat rendah dan tidak memberi kesan buruk sekalipun dimakan dalam kuantiti yang banyak.


SUMBER: http://cikguonline.com/index.php?showtopic=372

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

.:: Followers ::.