:: Sepatah Dua ::


ShoutMix chat widget

COKLAT 3............. > Tentang Coklat <

10 perkara perlu tahu mengenai coklat

1- Coklat TIDAK menyebabkan gigi rosak.

SATU kajian yang dijalankan Universiti Osaka, Jepun mendapati koko mengandungi agen antibakteria yang menghalang kerosakan gigi. Bagaimanapun, kandungan gula dalam coklat menjejaskan fungsi agen ini sekali gus menyebabkan kerosakan gigi.

2- Coklat TIDAK merangsang pertumbuhan jerawat.

PENYELIDIK Fakulti Perubatan Pennsylvania dan US Naval Academy menyebut pengambilan coklat tulen tidak menyebabkan jerawat atau memberi apa-apa kesan kepada keadaan kulit. Malah, kebanyakan doktor percaya jerawat tidak mempunyai sebarang kaitan dengan corak pemakanan. Bagaimanapun, masalah jerawat boleh berlaku jika coklat itu mengandungi susu.

3- Kandungan kafein dalam coklat tidak menyebabkan rasa resah.

KOKO mengandungi bahan perangsang seperti kafein dan theobromine tetapi dalam kuantiti yang kecil dan semakin berkurang ketika proses penghasilan coklat. Kajian mendapati 1 auns (28.3 gram) coklat pahit mengandungi 5 ke 10 miligram (mg) kafein dan 10 mg kafein pada 170 mililiter (ml) cawan koko berbanding 100-150 mg kafein dalam 220 ml cawan kopi. Anda perlu makan lebih daripada sedozen coklat untuk mendapatkan jumlah kafein yang sama dengan secawan kopi. Satu kajian lagi mendapati, bau coklat boleh mewujudkan rasa tenang (menerusi rangsangan gelombang theta pada otak).

4- Coklat TIDAK menyebabkan kepala pening.

TIADA bukti kukuh bagi menyokong pendapat ini. Bagaimanapun, ada kajian berpendapat coklat merangsang pening kepala, terutama pesakit migrain.

5- Coklat TIDAK meningkatkan paras kolesterol.

KAJIAN oleh Mayo Clinic mendapati coklat mengandungi asid stearik, sejenis lemak neutral yang tidak menyebabkan peningkatan kolesterol tidak sihat (LDL). Malah, lemak koko dalam coklat mengandungi asid oleik, sejenis lemak mono tak tepu, yang juga ditemui pada minyak zaitun. Ia sebenarnya meningkatkan kandungan lemak sihat yang diperlukan badan (HDL).

6 Coklat BUKAN makanan yang tidak menyihatkan.

COKLAT mengandungi pelbagai khasiat walaupun dalam kuantiti yang kecil. Sekeping coklat susu (1.5 auns (42.45 gram)) mengandungi 3 gram (g) protein; 15 peratus daripada jumlah pengambilan harian riboflavin; 9 peratus kalsium dan 7 peratus zat besi.

7- Coklat TIDAK mengawal tingkah laku dan mood.

PENYELIDIK di Neurosciences Institute, San Diego, California melaporkan coklat mengandungi bahan yang mengawal mood atau tingkah laku seseorang.

Bahan ini dikatakan memberi kesan seperti marijuana, yang merangsang tindak balas fizikal dan psikologi. Bagaimanapun, kandungan bahan dalam coklat adalah kecil dan tidak menyebabkan tindak balas berkenaan kecuali jika ia coklat dimakan berlebihan - melebihi 25 paun (11 kilogram) coklat sekali makan. Bahan ini juga tidak menyebabkan seseorang ketagihan coklat.

8- Coklat TIDAK merangsang penyakit jantung.

KAJIAN Mayo Clinic, University of California, University of Scranton dan Pennsylvania State University menunjukkan coklat mengandungi bahan kimia, flavonoid, yang meningkatkan kesihatan kardiovaskular. Ia juga bertindak sebagai antioksidan yang menghalang atau melambatkan kerosakan sel dan tisu badan.

9- Coklat TIDAK memburukkan keadaan batuk.

RAMAI percaya coklat tidak baik untuk mereka yang batuk. Hakikatnya, coklat berkesan untuk menghalang batuk yang berterusan. Theobromine dalam coklat didapati lebih berkesan daripada codeine, ubat batuk yang paling popular ketika ini. Coklat juga didapati melega dan melembapkan tekak.

10- Coklat TIDAK menyebabkan barah.

COKLAT adalah antara makanan yang mempunyai kandungan plumbum paling tinggi. Bagaimanapun, Pihak Berkuasa Makanan dan Dadah Amerika Syarikat menyebut kandungan plumbum dalam coklat amat rendah dan tidak memberi kesan buruk sekalipun dimakan dalam kuantiti yang banyak.


SUMBER: http://cikguonline.com/index.php?showtopic=372

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

COKLAT 2 ........ > Coklat susu atau coklat hitam? <

JIKA anda mementingkan kesihatan, ini adalah panduan mudah untuk diikuti sebelum membeli, memakan atau menghadiahkan coklat buat yang tersayang.

Coklat susu (putih) memang enak dimakan berbanding coklat pahit (hitam) malah kajian mendapati coklat susu kini lebih menjadi pilihan.

Namun, coklat susu mempunyai kandungan lemak tepu tidak sihat yang tinggi, gula dan kalori - semuanya TIDAK ELOK UNTUK KESIHATAN - kerana ia mengandungi susu. (Jika dimakan berlebihan!)

Malah, kandungan kokonya yang lebih rendah menyebabkan kandungan antioksidannya kurang berbanding coklat hitam.

Sekeping coklat hitam mengandungi dua kali ganda antioksidan dan kurang kalori berbanding coklat susu. Dua belas biji koko diperlukan untuk menyediakan satu auns (28.3 gram) coklat hitam berbanding hanya empat biji koko untuk menghasilkan satu auns (28.3 gram) coklat susu.

Satu-satunya kelebihan coklat susu berbanding coklat hitam ialah ia mengandungi kalsium.

Justeru, coklat susu atau coklat hitam? Pilihlah yang hitam! Siapa kata hitam tidak `elok'...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

COKLAT 1.............

Tadi aku terbaca satu artikel tentang coklat dari blog kawan cik rem... :D
Menarik sekali cerita coklatnya... Membuatkan aku terfikir untuk mencari lagi maklumat tentang coklat... Demikianlah sebahagian daripada hasilnya...


Coklat adalah kaya dengan antioxidant seperti catechins an phenols. Ia membantu dalam pencegahan sakit jantung dan kanser. Kandungannya sama seperti dalam teh hijau, jus oren, bayam, bawang, jagung dan pisang.

Coklat hitam dikatakan mempunyai empat kali kadar catechins dan phenols berbanding teh. Untuk makluman, satu kajian menyatakan, minumlah teh tanpa susu untuk mendapat khasiat antioxidant teh.

Phenols dikatakan dapat melindungi daripada serangan sakit jantung. Antioxidant yang wujud bukan setakat melindungi sel-sel dan DNA daripada radikal bebas malah ia menghalang pembentukan bahan lemak yang boleh menyebabkan salur darah jantung tersumbat.

Coklat tidak mengemukkan. Tidak ada satu jenis makanan akan menyebabkan gemuk. Pengambilan berlebihan sesuatu jenis makanan meningkatkan kalori. Jika kalori ini tidak dibakar sebanyak ia diambil, ini yang menyebabkan kegemukan. Makanlah coklat dalam kadar yang sederhana, bukan sekadar coklat malah semua jenis makanan.

Satu kajian yang dijalankan di Universiti Pittsburgh mendapati coklat tidak menyebabkan migrain seperti yang disangkakan sebelum ini. Mereka yang sering mengalami migrain atau sakit kepala boleh memakannya tanpa perlu risau ia akan menyebabkan sakit kepala.

Malah coklat mengandungi bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkat tahap rasa sihat. Coklat keluarkan endorphins yang membuat kita rasa gembira.

Makan seberapa banyak dan kerap, coklat bukanlah bahan ketagihan. Permakanannya boleh dihentikan bila-bila masa.

Makan coklat dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan. Ini boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema dan flu.

Coklat bukanlah penyebabkan jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah coklat. Ia boleh tenangkan anda sewaktu stres.

Coklat mengandungi phenylethylamine dan tyramine, bahan kimia yang menyebabkan rasa sayang dan berahi. Coklat adalah salah satu makanan aphrodisiac. Phenylethylamine adalah kimia yang berkait dengan amphetamines. Ia meningkatkan aliran darah, kadar glukos dalam darah, jadikan kita lebih waspada atau sedar dan rasa puas. Coklat boleh dikatakan makanan untuk seks selain tiram.

Coklat berwarna hitam merupakan sumber tembaga (copper) dan dalam kadar sedikit adalah perlu untuk kesihatan metbolisma dan membantu menghalang penyakit Alzhemier's dan osteoporosis.

Bagi wanita yang menghadapi PMS, makan coklat dapat membekalkan magnesium yang diperlukan oleh badan. Datang bulan mengurangkan kadar magnesium dalam badan dan ini meningkatkan masalah kesakitan waktu haid (PMS).

Selain coklat, mengambil soya 40mg ke 80mg sehari boleh melegakan masalah yang timbul akibat datang haid kerana soya mengandungi phytoestrogens, struktur kimia yang hampir sama dengan estrogen. Mampu menolong mengurangkan ketegangan.

Bagi wanita, coklat menggalakkan pengeluaran kimia endorphins bagi otak wanita, yang menggalakkan rasa gembira dan mengurangkan stres.

Makan coklat adalah baik untuk kita, namun seperti mana-mana makanan janganlah ambil berlebihan.


SUMBER: http://www.ehoza.com/v4/forum/panduan-kesihatan/10269-khasiat-coklat.html

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Khasiat strawberi


Strawberi bukan sahaja cantik buahnya, tapi banyak juga khasiat. Aneka makanan dan minuman berasaskan strawberi dihasilkan.

Strawberi sejenis buah herba yang rata-ratanya memiliki 200 biji kecil. Ada sekitar 700 jenis strawberi.

Salah satu jenis spesiesnya bernama Fragaria Chiloensis L. Jenis ini yang banyak terdapat di negara Amerika, Eropah dan Asia.

Warna merah pada strawberi masak ada khasiatnya. Warna merah itu kerana ia kaya pigmen warna antosianin dan mengandungi agen antioksidan yang tinggi.

Tujuh zat antioksidan yang ada pada strawberi lebih tinggi dibandingkan buah atau sayuran lain dan ia lebih efektif mencegah proses oksidasi pada tubuh.

Oksidan ialah proses hancurnya jaringan tubuh kerana radikal bebas. Oksidan juga bertanggungjawab pada proses penuaan.

Strawberi yang kaya vitamin C sangat bermanfaat bagi pertumbuhan kanak-kanak. Kandungan gulanya sedikit dan sesuai untuk diet bagi penghidap diabetes.

Strawberi yang dimakan teratur dapat menghaluskan kulit dan membuat warna kulit terlihat lebih cerah dan bersih. Khasiat yang terkenal lainnya adalah anti kedut.

Strawberi juga ada khasiat yang boleh memutihkan atau membersihkan permukaan gigi serta kuat melawan radang sendi.

Daun strawberi juga berkhasiat kerana memiliki zat astringent.

Tiga hingga empat cangkir air hasil rebusan daun strawberi sehari, dapat menghentikan cirit-birit.

Keperluan harian vitamin C orang dewasa dapat dicukupi oleh lapan buah strawberi (98mg). Keperluan serat juga sekali gus boleh dipenuhi.

Petua penyimpanan

Hati-hati dalam menyimpan buah ini, kerana strawberi yang
sudah mulai busuk dapat menular dengan sangat cepat ke strawberi lain yang disimpan bersama.

Strawberi biasanya dapat tahan empat hari tetapi di dalam peti ais, kalau kena caranya, boleh tahan sehingga sebulan.

Atur buah secara satu-satu terpisah, lalu bekukan. Setelah beku, siram dengan air dan masukkan ke dalam plastik, dan dibekukan kembali.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

TAZKIRAH


Jika harta yang hilang dari diri seseorang, maka tiada apa pun yang hilang,
Jika kesihatan yang hilang dari diri seseorang, maka ada sesuatu yang hilang,
Tetapi jika akhlak yang hilang dari diri seseorang, maka segala-galanya telah hilang dari diri seseorang.


"Dikisahkan, bahawasanya di waktu Rasulullah s.a.w. sedang asyik bertawaf di Ka'bah, beliau mendengar seseorang di hadapannya bertawaf, sambil berzikir: "Ya Karim! Ya Karim!"

Rasulullah s.a.w. menirunya membaca "Ya Karim! Ya Karim!" Orang itu lalu berhenti di salah satu sudut Ka'bah, dan berzikir lagi: "Ya Karim! Ya Karim!" Rasulullah s.a.w. yang berada di belakangnya mengikut zikirnya "Ya Karim! Ya Karim!" Merasa seperti diolok-olokkan, orang itu menoleh ke belakang dan terlihat olehnya seorang laki-laki yang gagah, lagi tampan yang belum pernah dikenalinya. Orang itu lalu berkata:

"Wahai orang tampan! Apakah engkau memang sengaja memperolok-olokkanku, kerana aku ini adalah orang Arab badwi? Kalaulah bukan kerana ketampananmu dan kegagahanmu, pasti engkau akan aku laporkan kepada kekasihku, Muhammad Rasulullah."

Mendengar kata-kata orang badwi itu, Rasulullah s.a.w. tersenyum, lalu bertanya: "Tidakkah engkau mengenali Nabimu, wahai orang Arab?" "Belum," jawab orang itu. "Jadi bagaimana kau beriman kepadanya?"

"Saya percaya dengan mantap atas kenabiannya, sekalipun saya belum pernah melihatnya, dan membenarkan perutusannya, sekalipun saya belum pernah bertemu dengannya," kata orang Arab badwi itu pula.

Rasulullah s.a.w. pun berkata kepadanya: "Wahai orang Arab! Ketahuilah aku inilah Nabimu di dunia dan penolongmu nanti di akhirat!" Melihat Nabi di hadapannya, dia tercengang, seperti tidak percaya kepada dirinya.

"Tuan ini Nabi Muhammad?!" "Ya" jawab Nabi s.a.w. Dia segera tunduk untuk mencium kedua kaki Rasulullah s.a.w. Melihat hal itu, Rasulullah s.a.w. menarik tubuh orang Arab itu, seraya berkata kepadanya:

"Wahal orang Arab! janganlah berbuat serupa itu. Perbuatan serupa itu biasanya dilakukan oleh hamba sahaya kepada tuannya, Ketahuilah, Allah mengutusku bukan untuk menjadi seorang yang takabbur yang meminta dihormati, atau diagungkan, tetapi demi membawa berita gembira bagi orang yang beriman, dan membawa berita menakutkan bagi yang mengingkarinya."

Ketika itulah, Malaikat Jibril a.s. turun membawa berita dari langit dia berkata: "Ya Muhammad! Tuhan As-Salam mengucapkan salam kepadamu dan bersabda: "Katakanlah kepada orang Arab itu, agar dia tidak terpesona dengan belas kasih Allah. Ketahuilah bahawa Allah akan menghisabnya di hari Mahsyar nanti, akan menimbang semua amalannya, baik yang kecil mahupun yang besar!" Setelah menyampaikan berita itu, Jibril kemudian pergi. Maka orang Arab itu pula berkata:

"Demi keagungan serta kemuliaan Tuhan, jika Tuhan akan membuat perhitungan atas amalan hamba, maka hamba pun akan membuat perhitungan dengannya!" kata orang Arab badwi itu. "Apakah yang akan engkau perhitungkan dengan Tuhan?" Rasulullah bertanya kepadanya. 'Jika Tuhan akan memperhitungkan dosa-dosa hamba, maka hamba akan memperhitungkan betapa kebesaran maghfirahnya,' jawab orang itu. 'Jika Dia memperhitungkan kemaksiatan hamba, maka hamba akan memperhitungkan betapa keluasan pengampunan-Nya. Jika Dia memperhitungkan kekikiran hamba, maka hamba akan memperhitungkan pula betapa kedermawanannya!'

Mendengar ucapan orang Arab badwi itu, maka Rasulullah s.a.w. pun menangis mengingatkan betapa benarnya kata-kata orang Arab badwi itu, air mata beliau meleleh membasahi Janggutnya. Lantaran itu Malaikat Jibril turun lagi seraya berkata:

"Ya Muhammad! Tuhan As-Salam menyampaikan salam kepadamu, dan bersabda: Berhentilah engkau dari menangis! Sesungguhnya kerana tangismu, penjaga Arasy lupa dari bacaan tasbih dan tahmidnya, sehingga la bergoncang. Katakan kepada temanmu itu, bahawa Allah tidak akan menghisab dirinya, juga tidak akan memperhitungkan kemaksiatannya. Allah sudah mengampuni semua kesalahannya dan la akan menjadi temanmu di syurga nanti!" Betapa sukanya orang Arab badwi itu, apabila mendengar berita tersebut. la lalu menangis kerana tidak berdaya menahan keharuan dirinya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

MANUSIA YANG SIBUK DENGAN DUNIA




Menurut sebuah hadith Rasulullah (s.a.w.) yang bermaksud: “Barangsiapa mencintai dunia semata-mata dalam hidupnya, Allah akan mencampakkan ke dalam hatinya empat perkara:


1. KERUNSINGAN YANG TIDAK PERNAH SELESAI

Misalnya, orang yang terlalu sibuk dengan tugas-tugas duniawi merasakan sangat bangga kerana kesibukannya. Ia sentiasa mendapati dirinya dicari oleh orang yang ingin mendapatkan sesuatu. Oleh itu ia merasakan dirinya sangat penting, sangat berpengaruh dan berkuasa. Ia boleh melakukan banyak perkara kerana pengaruh, kuasa atau kedudukannya. Apabila ia mula merasai demikian, ia akan lebih seronok bila lebih ramai mengunjunginya. Akhirnya ia tidak mempunyai kesempatan untuk makan atau minum, apatah lagi untuk berehat-rehat dengan keluarga. Sedangkan sampai tempoh ajal, dia akan kembali kepada Allah pada bila-bila masa......


2. KESIBUKAN YANG TIDAK PERNAH HABIS

Dengan kesibukan seperti itu manusia ini akan dibelenggui oleh kerunsingan yang tidak dapat diatasinya. Beliau akan merasakan bahawa masalah-masalah yang dihadapi begitu besar sehingga tidak mampu diselesaikan. Tetapi sekiranya ia tidak mempunyai masalah, ia akan merasa sepi dan sunyi yang juga menimbulkan kerunsingan padanya. Kata-kata seperti “apakah aku ini tidak penting lagi atau tidak popular lagi?” akan terlintas di kepala mereka. Sedangkan sampai tempoh ajal, dia akan kembali kepada Allah pada bila-bila masa......


3. KEMISKINAN YANG TIDAK PERNAH KAYA

Mereka yang mencintai dunia akan mengalami kemiskinan walaupun jelas bahawa sebenarnya mereka itu kaya. Kemiskinan yang dimaksudkan ini tidaklah terhad kepada kebendaan atau harta, tetapi mencakup juga kemiskinan dari segi ketenangan hidup, kebahagiaan rumah tangga, dan sebagainya yang sentiasa diperlukan oleh setiap insan. Ingatlah, apabila sampai tempoh ajal , dia akan kembali kepada Allah pada bila-bila masa......lihatlah..bukankah hidup ini telah dipersiakan.....akibat terpedaya....

4. HARAPAN YG TIDAK PERNAH TERCAPAI

Mereka juga mempunyai banyak harapan yang tidak akan dapat dicapai kerana harapan yang ada pada mereka tidak pernah putus bahkan sentiasa bertambah. Seolah-olah ia tidak puas dengan apa yang telah dicapai dan terus mencari harapan-harapan baru untuk memuaskan hidupnya. Harapan yang dimaksudkan ini ialah untuk menjadi lebih kaya, lebih makmur, lebih popular, lebih berkuasa lebih berpengaruh, lebih dikenali dan dihormati manusia, dan sebagainya. Sudah tentulah harapan seperti itu tercapai buat sementara belaka. Bahkan yang ditangan orang selalu ditandinginya...Subhanallah tidakah ia mengetahui apabila sampai tempoh ajal, dia akan kembali kepada Allah pada bila-bila masa......

Hadith tersebut di atas begitu jelas menunjukkan betapa ruginya seseorang insan yang mencintai dunia semata-mata. Mereka akan rugi dalam segala aspek kehidupan termasuk kebendaan, kerohanian, kasih sayang, usia yang sia-sia, dan juga kemasyarakatan.


Sekadar Percambahan Minda..

Wallahu a’lam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

AMARAN DARI ALLAH....



sebenarnya berita ini banyak meragukan beberapa pihak
karena begitu gemparnya berita kiamat akan terjadi
bahkan banyak sekali orang-orang yang tak bertanggung jawab memprediksikan hari kiamat
malah sampai disiarkan ditelevisi seperti pernah terjadi di Bandung beberapa tahun yang lalu.
sebenarnya kiamat memang akan terjadi dan itu merupakan rahasia Allah SWT, tak seorang manusia pun mengetahuinya bahkan Nabi dan Rasul pun tak mengetahuinya kapan akan terjadi,hanya saja secara garis besar diberitahukan dalam Al-qur'an bahwa kiamat akan terjadi pada hari jum'at (entah tanggal,bulan,tahun berapa ) yang jelas tanda-tanda akan terjadi kiamat akan ditunjukkan 7 (tujuh) tahun sebelum terjadi.
intinya , hanya dari diri kita-lah yang bagaimana cara menanggapinya...
wassalam.


AMARAN dari ALLAH




Di forwardkan untuk peringatan semua.

Berita yang baru dibawa oleh kawan kita yang baru balik dari kelantan.
Kejadian berlaku diHospital kubang Krian, dimana seorang bayi yang
baru lahir yang tangannya tertutup rapat ....tak boleh dibuka sehingga
dibuat solat hajat baru bole buka.......
nak tahu apa yang tertulis dalam genggaman tersebut......tertulis
kalimah Allah s.w.t ditangan kanan bayi tersebut dan tarikh 25.11.2005

disebelah gengaman kiri......RENONGKANLAH!!!!!
dan malam tadi....siapa yang tengok Misteri Nusantara...kesah surah
dalam Al-Quran ada yg hilang!!! tak kan Mak Chik yg dah khatam

40 X Quran yang sama ......boleh hilang surah tersebut oleh bahan kimia
tak logik!!!!




Subject:
...DIDALAM MULUT BAYI

AMARAN dari ALLAH ...DIDALAM MULUT BAYI.... - please read!!!.. TRUE STORY
Message: Begini ceritanya.... Sahabat saya tu seorang guru di salah sebuah
sekolah di Malaysia. Sahabat saya tu mempunyai seorang kawan Cina yang

sama mengajar macam dia. Kawan Cinanye kata , dia telah terbaca berita

di akhbar Cina baru-baru ini yang mengatakan ada seorang bayi cina baru saja

lahir dalam keadaan mulutnye seperti berjahit tapi takdelah kesan jahit.

Cuma mulutnye tertutup rapat. Jadi doktor bersepakat untuk
membedah bayi Cina tersebut. Ketika dalam pembedahan, mulutnye
berjaya dibedah tapi ada sesuatu yang amat memeranjat yang berada di
dalam mulut bayi tersebut..............

Nak tahu ape dia????????

Doktor yang membedah bayi tersebut telah menemui sehelai kertas kecil

yang didalam kandungannye bertulis dalam tulisan cina..nak tahu tak ape
kandungannye???
Didalam kertas tersebut telah menyebut dalam tulisan cina yang
berbunyi "Ingatlah wahai manusia , sesungguhnye Hari Kiamat akan
menjelma tidak lama lagi" Maka terperanjat lah doktor cina tersebut
sebab bayi tersebut memang sejak dilahirkan memang mulutnye tertutup.
Jadi tiada bukti mengatakan ada orang yang meletakkan kertas kecil
tersebut. Jadi memanglah terbukti bahawa kuasa Allah Yang Maha Besar

menciptakan bayi tersebut sedemikian rupa untuk memberi maklumat kepada

manusia tentang ketibaan hari kiamat.. Sesungguhnye Allah Maha Bekuasa untuk
memberikan agar bertaubat. Jadi sesungguhnye Allah sebenarnye masih

sayangkan kita kerana telah memberi maklumat tersebut...
Adakah anda percaya ? Dalam keadaan ini , cuba kita renungkan
pada zaman Rasullulah s.a.w Allah telah memberikan petunjuk kecil
tentang tanda- tanda hari kiamat sejak zaman nabi-nabi dulu lagi.

Contonhye :-

lelaki kawin sama lelaki begitulah sebaliknye. Dan didalam Al-Qur'an sendiri telah
mengatakan bahawa tanda-tanda hari kiamat ialah apabila orang islam!
sendiri yang membenci islam dan menentangnye. Ini telah terbukti pada zaman
sekarang di negara kita. Jadi secara amnye... sebenarnye hari kiamat akan

menjelma tidak lama lagi tapi kita tak tahu bila. Cuma rasullullah ada menyebut

hari kiamat akan datang pada hari Jumaat tapi tak tahu bila...........

Tapi kita hairan kenapa akhbar melayu tiada berita ini.
Ini adalah disebabkan pemerintah tak mahu akan menjadi kecoh di
negara ini. Jadi sama-samalah kita renungkan bersama sesungguhnye
berita itu adalah merupakan satu bonus daripada Allah terhadap manusia agar
bersiap sedia.....untuk menanti ketibaan hari kiamat....................


Seperkara lagi ialah berkenaan salah satu tanda kiamat iaitu akan

berlaku gempabumi di tiga tempat ....timur tengah, barat dan timur.

Waktu itu baru Turki dan Taiwan. Tup..tup..Mexico di landa gempabumi yang
juga seminggu. Dan Allahyarham Ustaz Taha pernah berkata sekitar lima tahun

lepas salah satu tanda kiamat akan berlaku kekecohan di Indonesia dan Turki.

Sama sama kita renungkan...buktinya jelas makin nyata dari hari ke hari....

sabarlah menanti.....sekian ini adalah keratan email yang dihantar oleh
seorang rakan kepada saya.. oleh itu menjadi tanggungjawab saya untuk
edarkan pada semua.. sekian.. Notis dlm Mulut Bayi (pernah disiarkan
di sebuah akhbar berbahasa Cina)

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" (Sabda Rasulullah SAW)
"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan- amalanmu dan mengampuni

bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya,

maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."
(Surah Al-Ahzab:71)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Taugeh ada air kencing???

Just Foward je EMAIL yg dapat nii:

heheheheh...
mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.
hmmm rangup... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.

beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari.
pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane.
dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...
lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.
bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.
dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup,
sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jodik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm
batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami
fotosintesis semasa proses penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya
air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses
fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2 dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching dgn taugeh2 bumiputera.

sumber: asuka dreaming

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

AMALAN MANDI MALAM & KESANNYA...


MELAKA - Amalan mandi malam boleh menyebabkan lumpuh!

Mungkin ramai yang tidak mempercayainya dan menganggap ia hanya mitos.

Namun bagi Umar Abdul Rahman, 62, amalan mandi malam dipercayai telah menyebabkan isterinya, Asnah Yaman, 60, lumpuh seluruh badan sejak empat bulan lalu.

Menurutnya, isteri beliau mula mengamalkan mandi malam iaitu antara pukul 8 dan 9 malam setiap hari sejak enam tahun lalu.

"Saya pernah menasihatkan isteri agar tidak mandi malam kerana pernah terdengar petua orang tua bahawa mandi malam tidak elok untuk kesihatan," katanya ketika ditemui di rumahnya di Bukit Lintang di sini semalam.

Umar memberitahu, nasihatnya itu tidak diendahkan oleh isterinya itu dan beliau (isteri) terus mengamalkan mandi malam setiap hari.

"Kira-kira empat bulan lepas, secara tiba-tiba isteri saya mengadu badannya rasa lemah dan hanya berbaring di katil saja.

"Namun setelah dua hari, keadaan isteri saya masih tidak berubah lalu saya membawanya ke hospital dan disahkan lumpuh," kata pesara tentera itu.

Beliau memberitahu, setelah isterinya lumpuh, beliau semakin yakin bahawa petua itu memang ada kebenarannya dan amalan mandi malam memang boleh mengundang pelbagai penyakit.

Ujarnya, selain boleh menyebabkan lumpuh, beliau juga percaya amalan mandi malam boleh menyebabkan seseorang itu tidak subur.

"Kepada yang suka mandi malam, saya nasihatkan agar tinggalkan amalan itu sebelum terlambat," katanya.

>>> Hmm, bagi saya pulak... Amalan mandi malam ni sememangnya tidak elok dari segi kesihatan; dan berdasarkan apa yang saya pernah baca, mandi malam juga boleh mengakibatkan paru-paru berair. Hal ini kerana pada ketika ini, liang-liang roma terbuka dan akan memudahkan air masuk ke liang-liang tersebut.

>>>Jangan tak percaya. Saya pernah mendapat berita daripada kawan saya yang ahli keluarganya terkena penyakit paru-paru berair. Bila ditanya kenapa, jawapannya selalu mandi malam.

**sumber: calcuttoo@yahoo.com; ((daripada asuka dreaming ))

Saya juga ada terbaca satu artikel mengenai malam ni. "KESAN MANDI MALAM & MINUM AIS"
Jadi, para pembaca dan pengunjung, bolehlah merujuk blog ini:
http://serenitysanity.blogspot.com/2008/07/kesan-mandi-malam-dan-minum-ais.html

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Fakta Menarik Yang Tak Di ketahui Ramai




Fakta Menarik Yang Tak Di ketahui Ramai

1.. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..
2.. Bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.
3.. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang
banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.
4.. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.
5.. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.
6.. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam
akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..
7.. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit
filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.
8.. Nama sebenar rama-rama (butterfly)ialah'flutterby' ..
9.. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh. Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.
10.. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan
sekurang-kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.
11.. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan mendapat jawapan 12345678987654321.
12.. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.
13.. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.
14.. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.
15.. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.
16.. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara terlentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.
17.. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.
18.. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.
19.. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.
20.. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.
21.. Mengikut statistik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak
di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.
22.. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.
23.. Terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk - penduduknya.
24.. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepaskan anda serta merta.
25.. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.
26.. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun
untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa( 10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja)
27.. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita.
Jangan ketinggalan untuk dapatkan lebih info menarik, hiburan, pengetahuan dan santai bersama kami di group penawarku. Untuk menyertai klik pada link di bawah:

http://health.groups.yahoo.com/group/penawarku/join


((SUMBER: http://www.mindaku.net/))

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

EMBUN HIDAYAH.



EMBUN HIDAYAH.

Menjelang Maghrib, seorang saudara terbongkok2 dgn tongkatnya menuju ke masjid. Beberapa kali dia hampir terjatuh.. tetapi sempat dikawal menggunakan tongkatnya. Berhampiran di pintu masjid, saudara terssebut tersadung batu sehingga tubuhnya terhuyung-hayang ke depan. 'untunglah' seorang pemuda yang kebetulan berada disitu sempat memegang bahu saudara tersebut sehingga dia tidak jatuh. kemudiannya, pemuda tersebut menuntun saudara tersebut sampai ke pintu masjid.

Selesai solat, lelaki tua tadi baru menyedari bahawa pemuda yang membantunya sebentar tadi tidak turut solat berjemaah. Dilihatnya pemuda tersebut duduk termenung di pintu masjid tanpa melakukan apa2 pun. "wahai pemuda, kamu sudah membantuku menuju ke masjid, tetapi mengapa kamu sendiri tidak solat?" tanya lelaki tua sambil menghampiri pemuda itu.

"saya tidak mungkin solat pakcik... saya anak iblis.."

Lelaki tua tersebut t'peranjat, tetapi dia masih mencuba bertanya, " kalau kamu anak iblis, kenapa kamu b'usaha menolongku ketika aku hampir jatuh?".

"Ayahku sudah lama perhatikanmu. Ia sgt marah kerana setiap kali kamu t'huyung-hayang... dilihatnya dosa-dosamu berguguran. Ketika kamu hampir jatuh, ayahku takut dosamu akan habis sama sekali, sehingga disuruhnya aku membantumu berjalan menuju ke masjid"...

hayatilah...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Anda belum matang sekiranya... .



Anda belum matang sekiranya... .

1. Menghabiskan nilai kad prepaid untuk berbual-bual dengan 'Kekasih' sedangkan
wang membelinya daripada kiriman mak ayah..

2. Rela menunggu berjam-jam, dalam hujan pula, untuk melihat gadis (jejaka) yang
anda 'cintai' melintas jalan sedangkan anda solat secara express (kurang 2
minit untuk 4 rakaat) atau tidak solat langsung.

3. Memarahi bahkan sanggup menampar adik anda yg tersilap cakap sebaliknya mampu
tersenyum sekalipun dimaki-hamun atau dihina oleh org yg anda minati.

4. Sanggup membaca novel cinta yg beratus2 muka surat dalam tempoh sehari,
padahal tidak pernah membaca al-Quran walaupun satu muka surat setahun..

5. Asyik terkenang wajah kekasih yg baru seminit berpisah dengannya tetapi tidak
terkenang pun wajah ibu yg telah berbulan2 tidak anda temui.

6. Susah hati jika tidak menerima panggilan atau mesej daripada org yg
anda cintai, sebaliknya anda sendiri tahu bahawa anda sendiri sudah lama
tidak mengirim berita buat keluarga di kampung.

7. Memakai pakaian yg sehabis cantik untuk dating dengan kekasih sebaliknya
hanya memakai singlet atau baju yg selekeh atau tidak berbaju langsung ketika bersolat.

8. Lebih banyak mengucapkan kalimah 'I LOVE U' daripada kalimah zikir, LAILAHAILLALLAH, SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH, ALLAH HU AKBAR!..

(sama-sama kita renungkan...)

Kita tidak boleh mencintai seseorang sebelum mencintai diri sendiri. dan
kita tidak boleh mencintai diri sendiri sebelum kita mencintai ALLAH.....

YA ALLAH! BERIKANLAH CINTA-MU KEPADAKU, JADIKANLAH ORANG YANG MENCINTAI-MU
MENCINTAI AKU, DAN JADIKANLAH AKU MENCINTAI SEGALA SESUATU YANG MEMBAWA
KEPADA-MU..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

PENGENALAN KEPADA BAHASA ARAB DAN KESUSASTERAAN (bahagian pertama)

SASTERA ARAB

Terbahagi mengikut zaman, antararanya :

1. Zaman Jahiliah
2. Zaman Islam dan Umawiah
3. Zaman Abbasiah
4. Zaman Mesir dan Syam ( Fatimi )
5. Zaman Andalusia
6. Zaman Mamluki dan Uthmaniah
7. Zaman Moden


ZAMAN JAHILIAH

- Pada zaman ini, masyarakat arab quraisy begitu terkesan dengan syair-syair yang baik, sehingga wujudnya pertandingan mencipta syair..
Setiap syair yang terbaik akan dipilih dan dipamerkan di pintu-pintu ka’abah.
Juga wujudnya pasar U’kaz, di mana tedapat ramai penyair arab mempersembahkan syair yang telah mereka lakarkan.
Pada zaman ini masyarakat arab lebih tertumpu kepada syair ghazal,khamar,pujian,celaan dan sebagainya.mereka menjadikan syair sebagai wadah menyampaikan perasaan serta pendapat mereka.

- Begitupun, kebanyakan syair yang ada pada zaman ini terpesong daripada aqidah umat Islam pada masa itu.
Akan tetapi martabat bahasa Arab pada zaman ini amatlah membanggakan kerana bahasa yang dipamerkan begitu menarik dan bersih daripada anasir bahasa asing ( fushah )


KESUSASTERAAN DI ZAMAN PERMULAAN ISLAM

- Para penyair mula terpengaruh dengan al-Quran dan al-Hadis.
Menjadikannya sebagai sumber ilham untuk mencipta semangat,bahasa dan laras yangsesuai dengan ajaran Islam.
Mereka menukar tema-tema syair yang terpesong drp dasar-dasar pengajaran Islam kepada tema yang mempertahankan Islam
Mengungkapkan syair dalam bentuk yang mudah dan ringkas dengan mengambil lafaz, gaya bahasa dan makna drp al-Quran.

- Antara penyair yang masyhur pada zaman ini, Hassan bin Thabit yang meninggal dunia pada tahun 54H (674M),Kaab bin Zuhair 26H(645M), Abdullah Rawahah 8H(629M) dan ramai lagi.
Dengan terhasilnya pelbagai bentuk prosa maka berkembang pula pidato dan cabangcabangnya.
Ia berkisar tentang pengertian Islam, galakan berjihad, kemenangan agama Islam yang diungkapkan dengan pelbagai ungkapan dengan mengambil panduan drp al-Quran dan lain-lain lagi.

- Mereka juga mengambil kira idea-idea dan topik perbincangan di bawah satu tajuk yang mempunyai kaitan.
Surat-surat dan buku-buku semakin bertambah bagi memenuhi kehendak kerajaan.
Sebagai contohnya, Rasulullah SAW pernah menulis surat kepada raja-raja dan para pemerintah untuk menyeru mereka kepada agama Islam serta membuat perjanjian damai dengan orang bukan Islam seperti Perjanjian Hudaibiyyah dan perjanjian dengan penduduk Najran.

- Khulafa’ al-Rashidin juga telah menulis buku-buku untuk penduduk di negara yang baru dibuka serta kepada ketua angkatan perang Islam.
Buku-buku tersebut menyentuh tentang peperangan dan strategi ketenteraan serta interaksi penduduk negeri tersebut .
Mereka juga telah memeteraikan perjanjian dan persetiaan seperti perjanjian yang telah dimeterai oleh Khalifah Umar bin al-Khattab r.a dengan penduduk Baitulmaqdis 23H (644M).

(bersambung........)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

PRODUK-PRODUK.....


Daftar Produk yang Diboikot Oleh Para Ulama
Restoran: KFC, Arbys,McDonalds,McBurger,Pizza Hut,Chilies,Hardees,Paridies,Pizza Little Sitzer,Jack in the Box,A&W,Kantez,Baskin Robbins,Wimpy,
Dominos Pizza,Texas,Slizer
Produsen Makanan & Minuman AS:
Minuman:
- Pepsi dan anak perusahaannya: Mirinda dan 7up
- Coca-Cola dan anak perusahannya Sprite dan Fanta
Makanan:
Produk Hanes and Crystal: Mayonnaise, Kecap California Garden and Warner & Lambert
T-Shirt, Sepatu:
Semua baju dan sepatu merk Nike,Adidas, Kate dan Calvin Klein
Peralatan Listrik :
Power, Union Air, Clifinitour , Admiral, Harmony, Alaska, Duncan, Motorola, Alcatel.
Bateri:
Everydy, Energizer dan Doorsill

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KITA SEHAT ALA RASULULLAH


Rasulullah bersabda :
"Mu'min yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada mu'min yang lemah ....."(HR Muslim)

Bagaimana agar senantiasa sehat seperti Rasulullah? Ikuti resepi berikut :

SELALU BANGUN SEBELUM SHUBUH
Rasul selalu mengajak ummatnya untuk bangun sebelum shubuh, melaksanakan sholat sunah dan sholat Fardhu, sholat shubuh berjamaah. Hal ini memberi hikmah yg mendalam antara lain :
- Berlimpah pahala dari Allah
- Kesegaran udara shubuh yg bagus utk kesehatan/ terapi penyakit TB
- Memperkuat pikiran dan menyehatkan perasaan

AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN
Rasul selalu senantiasa rapi & bersih, tiap hari kamis atau Jumát beliau mencuci rambut2 halus di pipi, selalu memotong kuku, bersisir dan berminyak wangi.
"Mandi pada hari JUmát adalah wajib bagi setiap orang2 dewasa. Demikian pula menggosok gigi dan memakai harum-haruman"(HR Muslim)

TIDAK PERNAH BANYAK MAKAN
Sabda Rasul :
"Kami adalah sebuah kaum yang tidak makan sebelum lapar dan bila kami makan tidak terlalu banyak ( tidak sampai kekenyangan)"(Muttafaq Alaih)

Dalam tubuh manusia ada 3 ruang untuk 3 benda : Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan. Bahkan ada satu tarbiyyah khusus bagi ummat Islam dg adanya Puasa Ramadhan untuk menyeimbangkan kesehatan

GEMAR BERJALAN KAKI
Rasul selalu berjalan kaki ke Masjid, Pasar, medan jihad, mengunjungi rumah sahabat, dan sebagainya.
Dengan berjalan kaki, keringat akan mengalir, pori2 terbuka dan peredaran darah akan berjalan lancar. Ini penting untuk mencegah penyakit jantung

TIDAK PEMARAH
Nasihat Rasulullah : "Jangan Marah" diulangi sampai 3 kali. Ini menunujukkan hakikat kesehatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasadiyah belaka, tetapi lebih jauh yaitu dilandasi oleh kebersihan dan kesehatan jiwa.
Ada terapi yang tepat untuk menahan marah :
- Mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka duduk, dan bila duduk maka berbaring
- Membaca Ta 'awwudz, karena marah itu dari Syaithon
- Segeralah berwudhu
- Sholat 2 Rokaat untuk meraih ketenangan dan menghilangkan kegundahan hati

OPTIMIS DAN TIDAK PUTUS ASA
Sikap optimis akan memberikan dampak psikologis yang mendalam bagi kelapangan jiwa sehingga tetap sabar, istiqomah dan bekerja keras, serta tawakal kepada Allah SWT

TAK PERNAH IRI HATI
Untuk menjaga stabilitas hati & kesehatan jiwa, mentalitas maka menjauhi iri hati merupakan tindakan preventif yang sangat tepat.




BiLa PeNa MuLa MeNaRi , TiNtA yAnG bIsU aKaN bErKaTa-KaTa

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

BISMILLAH...




ALLAHU AKBAR!!!!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KEMPEN...SUARA KITA, SUARA DUNIA...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Islamic Hijri Calendar

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Islamic Hijri Calendar

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.:: Followers ::.